ZOP, aneb odskočily jsme si ke sportovní poslušnosti

09.11.2013 20:00

Naskytla se nám příležitost složit si zkoušku ZOP (Základní ovladatelnost a poslušnost) podle řádu KJ Brno. Panička o ní už zvažovala před časem, tuto zkoušku měl složenou i Cedánek, tak když nám kamarádka napsala že mají volné místo a můžeme přijet, byla panička rozhodnuta vlastně okamžitě. Nakonec jsme zjistily že na zkoušku je přihlášená i Julie se kterou cvičíme obedience, tak jsme jely do Tovačova na zkoušku společně.

Nijak extra jsme na tuto zkoušku necvičily, panička usoudila že nácviky obedience a běžné životní situace by nám měly ke složení stačit, jen jsme tedy zopakovaly povel vstaň a vůbec polohy vedle psovoda a snažily se dopilovat obrat doleva.

Po příjezdu na místo jsme zjistily že na zkoušku nastupuje 17 psů a my budeme startovat jako páté společně se staším pánem a jeho vlčákem. Po společném nástupu se šlo na věc, panička mě schovala do boudičky a obhlídla pár cvičících, aby věděla co se od nás očekává a jak výkony pan rozhodčí hodnotí.

No a pak po vyvenčení a krátké přípravě jsme šly tedy na věc. Vlčák měl odložení a my cvičily samostatné cviky.

  • Přivolání - panička mě vypustila na pokyn rozhodčího od nohy, já si šla čuchat a pak po povelu se poslušně ihned vrátila paničce k noze, takže rovných 10 bodů.
  • Ovladatelnost na vodítku - chodila jsem paničce u nohy, měnily jsme směry a rychlost podle pokynů rozohodčího. Pak ke konci jsme dělaly ještě obraty na místě - tady jsem zmatkovala u obratu doleva, což mě stálo 1 bodík. Takže jsem dostala 9 bodů.
  • Ovladatelnost bez vodítka - vlastně ten samý průběh jako na vodítku a opět bodík dolů za obrat doleva na místě, musíme ho ještě dopilovat. takže 9 bodíků.
  • Polohy u nohy na vodítku - střídání sedni, lehni a vstaň - bylo to za plný počet, tedy 10 bodů.
  • Odložení - vystřídali jsme se s vlčákem a panička mě šla položit. No, položila mě dál od kuželů, dala mi povel lehni a zustaň a odešla ode mě na 30 kroků. ležela jsem vzorně celou dobu co vlčák cvičil. pak se pro mě panička vrátila a z toho cviku mě vysvobodila. Rozhodčímu se nelíbilo že mě panička položila tak daleko od kuželu a strhl nám za to výchovně 1 bod..., takže 9 bodů.

Po této části jsme čekaly až docvičí další v naší skupince a přijdou na řadu skupinové cviky. Mezi tím co jsme čekaly se nedaleko začaly ozývat výstřely a lomoz honců - probíhal hon. Mě to nechalo naprosto chladnou, na střelbu jsem zvyklá. Někteří psi ale docela šíleli a majitelé taky, nečekali že by se v den konání zkoušek měli potýkat i se střelbou. Rozhodčí zareagoval a dal psům pauzu, počkal až střelba utichne a pak pokračoval ve zkoušení. Sice se zase bohužel rozpršelo, ale nám psům a pejskařům naše výkony déšť určitě nezhatil :D.

Po docvičení všech psů co s námi byli ve skupince jsme šly tedy s paničkou zase na plac, na skupinové cviky:

  • Ovladatelnost ve skupině na vodítku - zase chůze u nohy, změna rychlosti a směrů chůze, chůze protichodem - jen u protichodu jsem na chvíli ztratila pozornost a koukla na psa co šel proti mě, ale fakt jen na chvilku, jinak jsem šlapala a snažila se o sto šest, dostala jsem za tento cvik plný počet bod, tedy 10.
  • Polohy ve skupině na vodítku - zvládla jsme je moc hezky a za plný počet bodů.
  • Odložení na 2 minuty ve skupině psů - i tady jsem vydržela bez paničky ležet vzorně celé 2 minuty a počkala až si mě panička vyzvedne. Dostala jsem tedy 10 bodů.
  • Chůze po netradičním materiálu - no šly jsme s paničkou pomaleji a rozvážně, panička zvolila moc pomalé tempo a za to nám vzal pan rozhodčí 1 bodík. Jinak byl výkon bezchybný, neřešila jsem žádný typ materiálu a divného povrchu co tam byl nachystán.
  • Přenášení  - dostala jsem náhubek na nos, panička mě zvedla a už mě nesla, pak předala pomocníkovi a ten mě donesl zpátky na stoleček. Plný počet bodů, tedy 10, protože jsem byla celou dobu klidná a hodná.

Po našem snažení jsme čekaly na dokončení zkoušek ostatními psy, čas jsme si krátily procházením po okolí a házením balónku. Dostaly jsme i od pořadatelů moc príma oběd, smaženého kapříka s brambory - mňam, panička mi taky kousek dala :D. byl výtečný.

Poté, později odpoledne proběhlo vyhodnocení zkoušek. V celkovém součtu jsme získaly 96 bodů z možných 100bodů, známku výborná.  Byly jsme obě moc rády a spokojeně jsme k večeru jely s Jůlií domů, odpočívat.